PROCEDURY
Wykonywanie lotów
- Loty w rejonie lotniska (ATZ i TSA) mogą być wykonywane zgodnie z przepisami do lotów z widocznością (VFR) w warunkach VMC, po uzgodnieniu z AMC Polska.
- Wykonywanie lotów w strefie niekontrolowanej lotniska Warszawa - Babice bez łączności radiowej jest zabronione.
- Wszystkie statki powietrzne wykonujące lot do/z lotniska Warszawa - Babice lub przelatujące w rejonie lotniska muszą posiadać sprawną łączność radiową z ATS.
- W przypadku, gdy radar APP Okęcie nie pracuje, warunki lotów statków powietrznych mogą ulec zmianie.
- Językiem stosowanym w łączności powietrze-ziemia na lotnisku Warszawa - Babice jest język polski lub po wcześniejszym uzgodnieniu język angielski.
- Nad lotniskiem oraz w rejonie lotów lotniska EPBC loty szybowców bez dwustronnej łączności radiowej są zabronione.
- Zarządzający lotniskiem Warszawa - Babice zastrzega sobie prawo do ograniczenia, zawieszenia, lub czasowego wstrzymania ruchu lotniczego na lotnisku lub w jego rejonie, jeżeli względy bezpieczeństwa lub sytuacja ruchowa będzie tego wymagała.
- W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa wykonywania lotów w rejonie lotniska, Zarządzający lotniskiem bezwzględnie zakazuje wykonywania lotów szkolnych do/z lotniska Warszawa-Babice samolotom wyposażonym w silniki nie certyfikowane.
- W rejonie ATZ lotniska obowiązuje bezwzględny zakaz wykonywania lotów po innych niż opublikowanych w "Instrukcji Operacyjnej lotniska Warszawa-Babice" trasach: dolotowych, odlotowych i kręgu nadlotniskowego.
- Zarządzający lotniskiem nie ponosi odpowiedzialności za kołowanie statków powietrznych po trawiastej części lotniska w rejonie bazowania Aeroklubu Warszawskiego i Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz za kołowanie SP z pola manewrowego lotniska drogą kołowania Alfa "A2" do hangaru Nr 4 i Nr 5, w związku z brakiem widzialności tej części lotniska ze stanowiska służby AFIS w budynku Wieży. Za kołowanie - w wymienionych obszarach - odpowiada dowódca statku powietrznego.
Procedury i ograniczenia lokalne.
Procedura lądowania.
- Obowiązuje manewr z prostej i kręgu nadlotniskowego z odchyleniem na północ, którego wysokość ustala się na 460 m QNH / 360 m QFE (o ile warunki zadania i meteorologiczne dopuszczają w/w wysokość). Za zgodą AFIS Warszawa - Babice dopuszcza się wykonywanie lotów z kręgiem południowym na wysokości 300 m QNH / 200 QFE.
- Minimalne warunki lotów lotniska Warszawa - Babice.
Minimalne warunki podejścia dla wszystkich rodzajów statków powietrznych korzystających z lotniska Warszawa-Babice przedstawia poniższa tabela.
Rodzaj SP |
Dzień |
Noc |
||
Podstawa chmur (m) |
Widzialność (km) |
Podstawa chmur (m) |
Widzialność (km) |
|
Samoloty |
200 |
2 |
500 |
5 |
Śmigłowce |
150 |
1,5 |
300 |
3 |
Motoszybowce |
200 |
2 |
500 |
5 |
Szybowce |
400 |
3 |
500 |
5 |
Balony |
400 |
3 |
500 |
5 |
ZOBACZ MAPKĘ / kliknij, aby otworzyć w nowym oknie oryginalny plik PDF (9 MB).
Procedura odlotu od lotniska.
- Starty z lotniska Warszawa - Babice, mogą odbywać się z kursem 102 GEO (099o MAG) lub 282 GEO (279o MAG) - w zależności od kierunku wiatru.
- Odejście z kręgu nadlotniskowego do stref TSA i na trasy zezwala się wykonywać z 1 i 2 zakrętu kręgu nadlotniskowego, zgodnie ze wskazówkami AFIS Babice. Wysokość kręgu H = 460 m QNH (360 m QFE).
Wykonywanie lotów nocnych.
- Loty nocne mogą być wykonywane przy włączonych krawędziowych światłach GDS.
- Wysokość wykonywania pierwszego i czwartego zakrętu w lotach nocnych nie może być mniejsza jak 250 m QNH (150 m QFE).
- Loty w nocy cywilnych statków powietrznych na lotnisku Warszawa - Babice zostają ograniczone do startów i lądowań tych statków związanych z przylotem i odlotem do/z lotniska po uprzednim uzgodnieniu z Zarządzającym lotniskiem (AFIS Warszawa - Babice).
- Loty nocne (szkolne, doskonalące) można wykonywać na lotnisku Warszawa - Babice tylko do godz. 22.00 czasu lokalnego (LMT).
- Ograniczenie lotów w nocy nie dotyczy lotów sanitarnych, ratowniczych, lotnictwa służb porządku publicznego i lotnictwa wojskowego wykonujących zadania statutowe.
Procedury ograniczenia hałasu.
Uwaga! Wszystkie doloty i odloty z lotniska Warszawa - Babice odbywają się po stycznej do kręgu północnego na wysokości nie niższej niż 300 m AGL z ominięciem obszarów zabudowanych.
Przy wykorzystaniu RWY 10.
- Start i wznoszenie do wysokości 360 m AGL do skrzyżowania ul. Powązkowskiej z Trasą Toruńską; zakręt w lewo na kurs 045o MAG i lot do rzeki Wisły.
- Przed dolotem do rzeki zakręt w lewo na kurs 305o MAG. Lot po zachodnim skraju rzeki Wisły do północno-zachodniego skraju Huty "Warszawa-Luccini".
- Zakręt w lewo na kurs 235o MAG i lot po zachodnim skraju huty do czwartego zakrętu na kurs magnetyczny lądowania.
Przy wykorzystaniu RWY 28.
- Start i wznoszenie do wysokości 360 m AGL. Zakręt w prawo na kurs 055o MAG i lot po zachodnim skraju Huty "Warszawa - Luccini" do rzeki Wisły.
- Przed dolotem do rzeki Wisły zakręt w prawo na kurs 125o MAG. Lot po zachodnim skraju Wisły do skrzyżowania z Trasą Toruńską.
- Zakręt w prawo na kurs 225o MAG i lot do czwartego zakrętu na kurs magnetyczny lądowania.
Procedury nawiązywania łączności radiowej.
1. Dolot do lotniska:
- Łączność radiowa, zawierająca meldunek, powinna zostać nawiązana najpóźniej na granicy rejonu lotów (ATZ) lotniska Warszawa - Babice.
- Meldunek ten musi zawierać następujące informacje:
- Aktualna pozycja statku powietrznego;
- Wysokość lotu;
- Typ statku powietrznego;
- Trasa i kierunek podejścia do kręgu lotniska;
- Dodatkowe informacje na żądanie służby AFIS lotniska Warszawa - Babice.
2. Start z lotniska:
- Łączność radiowa powinna zostać nawiązana najpóźniej przed zamiarem rozpoczęcia kołowania (samoloty), uruchomienia silników (śmigłowce).
- Pilot musi przekazać następujące informacje:
- Aktualną pozycję statku powietrznego na polu manewrowym;
- Typ statku powietrznego;
- Rodzaj lotu;
- Trasę i kierunek odejścia od lotniska